Instagram 2023 – tények és kérdések

Ebben a bejegyzésben a közösségi média jelenét (2022. november) és jövőjét (2023) boncolgatjuk személyes életvezetés és pici részben üzleti tervezés, az online marketing szemponjából.

Te és a közösségi média

Az első és lefontosabb dolog, amit a közösségi médiával való kapcsolatodban szem előtt kell tartanod, hogy első sorban emberként hat rád, másod sorban vállalkozóként. Az erős énhatárokkal rendelkező emberek távolabb tudják tartani a közösségi média hatásait. Most azokhoz szólok, akik nem szuperman és szuperwomenek.

  • Hány éve vagy fent közösségi média oldalakon?
  • Milyen ciklust jár le az életedben egy-egy felület? Megfigyelhető 1-1 minta?
  • Milyen triggerek, közösségi médián megélt mozzanatok borítanak ki az egyensúlyodból? Hogyan? Mi történik olyankor?
  • Mi és hogyan vált ki belőled érzelmet (örömöt, szomorúságot, dühöt, undort, félelmet, meglepődést)?

Jaron Lanier* a 10 érv ami miatt most azonnal töröld a közösségi média fiókjaid című könyvében azzal az érvvel kezd, hogy feltárja, megmagyarázza hogyan alkalmas a közösségi média a algoritmikus viselkedés befolyásolásra. Mind tudatában vagyunk annak, hogy a közösségi média olyan pszichológiai és szociopszchilógiai elemeket alkalmaz, ami függőséget okoz, ami csökkenti az önbizalmunk mégis a dohányosokhoz hasonlóan a kognitív disszonancia gyakorlatát alkalmazzunk. Az elmélet alapgondolata, hogy amikor valamilyen új információ vagy tapasztalat ellentmond a korábbi elképzeléseknek vagy ismereteknek, akkor disszonanciát, belső feszültséget élünk át. Ez a disszonancia szorongáskeltő állapot, melyet csökkenteni igyekszünk. Vagyis: toljunk rá magasról, elhitetjük magunkkal, hogy „na mi nem, mi vagyunk a kivétel” és használjuk az eszközöket tovább.

Elvégre mi történne, ha a legmókásabb, mindenkit elérő, olcsó és egyszerű üzleti eszköz eltűnne a piacról. Vagy valaki megtiltaná a használatát, ahogy az több országban is jelenleg van. Ha eddig nem szólaltak meg benned érzelmek, akkor most egészen biztosan érzel valamit. Lehet megkönnyebülést, lehet szorongást, szomorúságot. A lényeg, hogy a közösségi média jövője hatással van rád …. és igen, megérkezünk is – a vállalkozásodra is.

 

Megérkezni a „majd”-ból a „most”-ba

A közösségi média mögött dolgozó algoritmust az adatok izgatják. Ki, mit, miért tesz és legfőképp minek a hatására. 

Mi az oka az egyre rövidebb figyelemnek, rövidebb videóknak, gyorsabb váltásnak egyik felületről a másikra? Természetes fejlődés?

Az üzleti életben ismert és ma már a magánéletben is egyre inkább átszűrődik, hogy nem MAJD akarunk valamit, hanem lehetőség szerint MOST AZONNAL, vagy tegnapra. Az adatokat és eredményeket váró hirdetők sem „majd januárban” akarják tudni, hogyan működsz és melyik karácsonyi számot kell lejátszani a Facebook hirdetés alatt. Gyorsabb használat. Gyorsabb eredmény. Már ami az információt, az adatot illeti a viselkedésből. Mindaddig amíg Pavlov kutyájaként tesszünk a dolgunk az adatgyűjtő közösségi média felület leszüreteli a viselkedésünk és bennetart a körben. Irónikus módon míg ő megérkezik a „majd”-ból a „most”-ba, mi egyre távolabb kerülünk tőle, mert annyira felgyorsul az életünk, hogy állandóan a következő nagy lépésen, megszerezhető lehetőségen pörgünk.

Ha azt kérdezed mi fog történni a közösségi média oldalakon, az egyik dolog amiben biztos vagyok, hogy a fenti leírt működés erősödik, a belső feszültség pedig növekedni fog. A feszültség hajó, bocsánat izgalom vitorlás kapitánya pedig a nem is olyan fiatal, jövőre 5 éves TikTok vezeti.

Hogyan ölte meg a TikTok az Instagramot

Nem titok, hogy az Instagram már egy ideje hanyatlóban van. Itthon még siralmasabb a helyzet, mint Amerikában, hiszen nálam például még mindig nem elérhető a music funkció reels készítés közben. A platformot olyan mértékben ellepték az influencerek, kis-közepes és nagymárkák, hogy veszélybe került az organikus tartalom. Mi történik, ha eltűnik az organikus tartalom? Hirdetőtábla. Teljesen mindegy, hogy tudást vagy inspirációt adsz át, a végén ott libeg egy répa, akarom mondani ajánlat. Emlékszel, hogy az emberek miért nem néznek már TV-t és helyette miért Youtube és Netflix? Reklámok. De ami megölte az Instagramot, az nem csak a tartalom telítettsége és lapossága volt, hanem a TikTok felemelkedése.

Amikor a TikTok 2016-ban először elindult, a meglévő platformok, például a Vine és a Musical.ly másolatának tekintették. Itthon egy vékony és kísérletező réteg merészkedett csak ide. A TikTok azonban gyorsan megtalálta a rést, mivel kreatívabb és szórakoztatóbb felülettel kecsegtetett, mint elődei. Ráadásul a pandémia kiherélte a „látvány” fiókokat, ellehetenítve a „szépen tálalt” fotókat – plusz belerúgott a haldoklóba az Instagram azzal, hogy videós felületté avanzsálta. Míg Vine a 6 másodperces vígjáték vázlatokról szólt, a Musical.ly pedig az ajakszinkronizálásról (lip sync) szólt, a TikTok kreatív táncáról és komikus trendeiről vált ismertté.

Adjuk hozzá, hogy a TikTok zseniálisan egyszerűsítette és lényeglátóan lemetszett minden fölösleges dolgot a felületről. Az utóbbi években már ők sem tudnak a fenekükön maradni és muszáj volt a sztorikat, meg a valódi fenyegetést nem nyújtó BeReal funkcióval eltömíteni az egyenes adatáramlást. Ők tudják. 

A TikTokot azonban az algoritmusa különböztette meg a többi felülettől igazán. A TikTok algoritmusát úgy tervezték, hogy olyan videókat jelenítsen meg a felhasználóknak, amelyeket valószínűleg élvezni fognak az alkalmazással való korábbi interakcióik alapján. / A rólad begyűjtött adatok alapján. Pimaszul az arcodba is mondja./ Ez azt jelentette, hogy a felhasználók folyamatosan új és érdekes tartalmaknak voltak kitéve, ami miatt egyre többet tértek vissza.

Ezzel szemben az Instagram algoritmusa olyan emberek bejegyzéseit kezdte előnyben részesíteni, amelyeket a felhasználók már követtek, ami azt eredményezte, hogy a felhasználók idővel kevesebb új tartalmat láttak. Idővel persze ez is változott, kezdeti felháborodás után ugyan megszoktuk, de figyeld meg, hogy a változásból x mennyiséget bír el egy felhasználói csoport. Van az a kritikus változtatás és csavarás, ami után „kezd eleged lenni”. Addig nincs veszélyben egy felület, amíg nincs másik alternatíva. Az Instagram esetében a szomorú hír, hogy van.

Az Instagram meghalt; éljen a TikTok? A TikTok térnyerése gyors volt, és semmi jelét nem mutatja annak, hogy hamarosan lassulna.  Szórakoztató és mókás videóival, felhasználóbarát kezelőfelületével és okos algoritmusával a TikTok gyorsan a közösségi média du jour ( a nap) platformjává vált – és úgy tűnik, ez a közeljövőben (2023) nem fog változni.

Önazonosság, énmárka – az egyéniség hanyatlása

Ebben a nyersen én motivált világban, mind a közösségi médiában, mint az életben az egyik legfontosabb kérdés az online személyiséged faragása lett. Keserédes, hogy a sikeres online személyiségek mögött vért és verejtéket izzadó önismereti folyamatok zajlanak. Az élet eme nyers, 4D-s valósága sehol nem jelenik meg és az olyan felületek, mint a TikTok vagy az azt másoló Reels csak még gyorsabban ölik ki és veszik el az időt attól, hogy valóban elégedett életet teremts magadnak.

A trend kultúra új fogalmat kapott. A trend erediteleg azt jelenti irány. Furán hangozhat, de ez abból adódik, ha valami rengetegszer ismétlődik, akkor ez a viselkedés hullámmá (vagy vírussá) dagad és elönti azokat is, akiknek amúgy semmi köze nem lenne hozzá. Így alakult, hogy nővérek, tűzöltők, Aldis dolgozók kezdtek táncba. A kérdés az, hogy ez egyedi vagy sem? Tudom, jön a kognitív disszonancia – nincs még egy olyan mint te, és ha TE vagy az aki eltáncolja a legújabb trendet, az nem olyan, mint Béla, Magdi vagy Karesz.

Az önazonosság a közösségi médiában gyakran, félreértetten a design a kedvenc színed, felvállalod a fotósod által készített legjobb arcod, beszúrsz egykét már nem annyira cikinek tartott bukást és kész. Bennem mostanában felmerül a kérdés, hogy kell-e az önazonosságot behúzni az üzleti életbe és nem lehetne-e, hogy megmarad ez az privát, önsimereti csatatér egyik harcneme? Miért nem elég azt mondani, hogy van egy arculatom, mutatok egy képet, ami szimbólikusan kifejezi a vízióm és azt amit és ahogyan adok az embereknek? Akkor értékevesztés lenne, ha nem lenne a lelkem véresen kint az asztalon? Most abba nem is mennék bele, hogy önazonososdi is teljesítménnyé és versennyé vált.

A nyers tények, szubjektív megfigyelésekkel megtüzdelve

  • Minden közösségi média felület idő, energiát, gondolatokat és pénz fog tőled követelni.
  • A növekedés vágya elsődlegessé válhat, a mennyiség helyett a minősége és az üzleti célok teljesülésére összpontosíts.
  • Minél több felületen vagy jelen, annál inkább szétaprózódik a figyelmed, az energiád.
  • A TikTok most trendi és felkapott, de ahogy a Facebook, az Instagram – úgy ennek a felületnek a fénye is megfogyatkozik majd, ami első sorban annak a pozitív trendnek köszönhetünk, hogy az emberek vágynak vissza a valódi, offline világba és kapcsolódásba. A pszichológia és a sprirituális témák előretörése egyértelmű jele annak, hogy kollektíven a befelelé és egymásfelé fordulás igénye erősödik. Ez szögesen ellene megy az algoritmusok működésének.
  • A közösségi médiát a közösség tartja össze, ha mindenki elhagyja az Instagramot vagy unalmas, már látott tartalmakat oszt meg, akkor nem lesz érdeke az embereknek maradni. Az Instagra megmentése a felhasználók kezében van. Rajtad múlik.

 

*Jaronról: amerikai informatikus, képzőművész, számítógép-filozófia-író, technológus, futurista,a virtuális valóság területének megalapítójaként tartják számon. Az 1990-es évek végén Lanier az Internet2 alkalmazásain dolgozott, a 2000-es években pedig a Silicon Graphics és különböző egyetemek vendégtudósa volt. 2006-ban a Microsoftnál kezdett dolgozni, 2009-től pedig a Microsoft Researchnél dolgozik interdiszciplináris tudósként.

Scroll to Top